ساقی کوثر

شیعیان نوشند آب خوش گوار چون تویی ساقی کوثر یا علی

ساقی کوثر

شیعیان نوشند آب خوش گوار چون تویی ساقی کوثر یا علی

اوصاف بدنی حضرت علی (ع)




اوصاف بدنی حضرت علی (ع)



در کتاب کشف الغمه نوشته شده است که بدرالدین لؤلؤ عامل موصل از بعضى علما درخواست کرد تا احادیث صحیح و گوشه ‏اى از آنچه درباره فضایل و صفات حضرت على (ع) نقل شده است استخراج کنند . این صفات بر « انوار شمع اثنى عشر » نوشته و به آرامگاه آن حضرت برده شد . وى مى ‏گوید: « من این شمع را دیدم‏ » . آنچه در اوصاف حضرت على (ع) مى ‏آید مطالبى است که از کتاب صفین و از جابر و ابن حنفیه و دیگران و نیز از کتاب استیعاب نقل شده است .
بدرالدین با خواندن این صفات گفت: او (على) نکوترین کسى است که صفاتش را دیده است . ما با استفاده از مجموع این روایات به خصوصیات برجسته آن امام همام اشاره مى ‏کنیم .

حضرت على (ع) مردى میانه بالا بود ؛ اندکى کوتاه و چاق . چشمانى سیاه و گشاده داشت . در نگاهش عطوفت و مهربانى موج مى ‏زد . ابروانش کشیده و پیوسته بود . صورتى زیبا داشت و از نیکو منظرترین مردم به شمار مى ‏آمد . رنگ صورتش گندمگون بود . چهره‏ اى گشاده و بشاش داشت . به جز موهاى اطراف سرش ، موى دیگرى نداشت و سرش طاس بود و از پشت همچون تاجى مى ‏درخشید . گردنش از سپیدى به درخشش ابریقى نقره‏ اى مانند بود . ریشى انبوه داشت و بالاى آن زیبا مى نمود . گردنش ستبر و شانه‏ هایش همچون شانه ‏هاى شیرى ژیان ، فراخ بود .

در روایتى دیگر ذکر شده است: شانه‏ هایش مانند شانه ‏هاى شیرى قوى جثه ، پهن بود . بازوان نیرومندش ، از شدت درهم پیچیدگى عضلات از ساعدش قابل تمیز نبود . مچها و نیز پنجه‏ هایى قوى و قدرتمند داشت .

در روایتى دیگر نیز آمده است: آن حضرت انگشتانى باریک و ساعد و دستى نیرومند داشت . و چنان قوى بود که اگر دست کسى را مى ‏گرفت ، بر او مستولى مى ‏شد و طرف مقابل قدرت نفس کشیدن را از دست مى ‏داد . شکمى بزرگ و پشتى قوى داشت . سینه وى فراخ و پرمو بود و سر استخوانهاى او که در مفصل با یکدیگر جفت ‏شده بودند ، بزرگ مى ‏نمود . عضلاتى پر پیچ و تاب و ساقهایى کشیده و باریک داشت . بزرگى عضله دست و پاى او بهنجار و موزون بود و هنگام راه رفتن اندکى به جلو متمایل مى ‏شد . چون به میدان کارزار روى مى‏ آورد ، با هروله و شتاب مى ‏رفت . نیرومند و شجاع بود و در رویارویى با هر کسى ، پیروز مى ‏شد . به راستى خداوند او را با عز و نصر خود تأیید کرده بود .

مغیره در این باره گفته است: على (ع) همچون شیر بود ، بلکه از شیر قوى ‏تر و اندامش از اندام او بهنجارتر مى ‏نمود .


*** سیره معصومان جلد 3 صفحه 18 ، سید محسن امین .

نظرات 2 + ارسال نظر
عبدالله دوشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:39 ب.ظ http://www.Sireyeheidari.Blogsky.Com

سلام ، ممنون که به وبلاگم سر زدی. وبلاگت پربارتر شده، امیدوارم موفق باشی.

سرباز یکشنبه 25 دی‌ماه سال 1390 ساعت 03:54 ب.ظ http://www.emperatorjahan.blogfa.com

با عرض سلام وخسته نباشید به شما نوکر و مراد مولا علی .به وبلاگ ما سر بزنید و اگر موافق هستید باهم تبادل لینک داشته باشیم.ما را در خبر بزارید .(در قسمت نظرات به من پیام بدید) با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد